Digitale Marketing 2025

Volgens verschillende studies wordt afgelopen jaar beschouwd als een revolutionair jaar in digitale marketing, aangedreven door de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie en machine learning.

 

 

AI heeft uitvoeringscapaciteiten die bedrijven helpt taken uit te voeren, klanten te targeten en informatie efficiënt te analyseren. Met de toename van krachtige open-source AI-interfaces voor digitale marketing, kunnen kleinere bedrijven deze technologieën benutten en de concurrentie tegen de grotere ondernemingen verhogen.

De trends die van invloed zijn op het gebied van digitale marketing zijn de toenemende toepassing van kunstmatige intelligentie voor het maken van inhoud, het genereren van afbeeldingen, klantenondersteuning en voorspellende analyse.

Ook bevatten sociale mediawebsites AI-elementen die marketeers helpen hun campagnes te verbeteren. In deze blog leg ik uit hoe het gebruik van al deze gratis tools een enorm verschil kan maken in je marketingstrategieën voor 2025.

En zeker, deze blog is deels gegenereerd met AI.

Beste gratis AI-tools voor digitale marketing in 2024
 

Wellicht betreft de onderstaande lijst de beste gratis AI-tools voor digitale marketing, functionaliteit moet de primaire focus blijven. Dat en gevolgd door bruikbaarheid en werkbaarheid.

Op basis van die overwegingen is de volgende lijst met, gratis, AI-tools voor digitale marketing geselecteerd als de meest functionele én de meest gebruiksvriendelijke tools die er nu op de markt zijn.

 

1. ChatGPT

Enkele van de meest waardevolle gratis AI-tools voor digitale marketing in 2024 worden hieronder getoond, en zeker Chat GPT staat op deze lijst.

Het kan worden toegepast bij het schrijven van artikelen en het programmeren van websites. 

Sommige toepassingen van ChatGPT zijn het schrijven van blogs, berichten op sociale media, e-mailnieuwsbrieven en alles daartussenin. Het feit dat het context herkent en daarom tekst produceert die door een mens lijkt te zijn geschreven, is een grote zegen voor marketeers die ‘on the fly’ goede inhoud moeten bedenken. Ook maak je er eenvoudig en snel een geheugensteun mee voor wat je maar weg wilt plannen.


2. Canva

Sommige van de tools voor grafisch ontwerp, zoals Canva, hebben vrij recent AI-functies toegevoegd die marketeers kunnen helpen bij het maken van de beste inhoud.

Deze tools helpen bij het ontwerpen en selecteren van de meest geschikte kleurenpaletten voor je website, voorstel of presentatie en helpen bij het wijzigen van de lay-out.

De betaalde versie is overigens uitstekend, value for money, en een echte aanrader voor diverse projecten zoals social media content creëren of professionele documenten opleveren.

3. Google Analytics

Zoals bekend, speelt Google Analytics een cruciale rol in digitale marketing, sinds 2024 zullen de nieuwe functies een extra voordeel bieden en dat is het gebruik van kunstmatige intelligentie om ‘het publiek’ beter te begrijpen.

In termen van gegevensanalyse heeft deze tool functies die kunnen worden gebruikt bij het genereren van voorspellende modellen voor toekomstige gebeurtenissen.

Zo voorziet het publiek marketeers van precies het soort informatie dat behoorlijk nuttig kan zijn als het gaat om de distributie van middelen, en het verfijnen van promotiecampagnes.

4. Grammarly

Grammarly is niet zomaar een tekst ‘checker’; het is een applicatie die kunstmatige intelligentie gebruikt om je te helpen jou stukken te maken en te analyseren.

Voor marketeers kan Grammarly helpen bij het schrijven van artikelen voor op sociale media en e-mailmarketingprojecten die veel informatiever en efficiënter zijn.

De basisoptie is gratis beschikbaar en suggereert grammaticale fouten en verkeerd gespelde woorden, de premium-optie gaat wel betere suggesties bieden.

5. HubSpot

Sommige van de functies die HubSpot in zijn gratis CRM-software heeft opgenomen, hebben betrekking op AI, waardoor bedrijven hun klantrelaties gemakkelijk kunnen beheren.

Interessant is dat kunstmatige intelligentietools helpen met functies zoals leadscoring, klantsegmentatie en zelfs e-mailmarketing. De HubSpot's CRM is vooral nuttig voor B2B-marketeers, omdat het marketing en verkoop kan koppelen en het vereenvoudigd het proces van lead nurturing(= het onderhouden van leads die er nog niet aan toe zijn om een aankoop te doen )en verkoop.

6. AnswerThePublic

AnswerThePublic is een informatieve, en als zodanig een waardevolle bron voor contentmarketeers.

Het is in staat om mogelijke vragen en onderwerpen te bedenken die door mensen op internet worden gezocht. Zo kunt je met behulp van een relevant trefwoord ideeën over inhoud ontvangen die jou lezers zullen interesseren.

Het is vooral handig voor SEO-georiënteerde inhoudsplanning en voor het schrijven van nieuwe blogposts of artikelen die vragen beantwoorden.

7. Hootsuite

Hootsuite is een van de beste platforms voor het beheer van sociale media, vooral omdat de plan functie nu gebruik maakt van AI.

De bron van deze AI tool volgt de activiteit van de gebruiker op sociale netwerken, en probeert daardoor de meest effectieve tijd te ontdekken om inhoud op internet te publiceren.

In deze tool is het basisplan gratis en heeft het alleen basisplanningsmogelijkheden, terwijl betaalde abonnementen geavanceerde mogelijkheden hebben.

8. Lumen5

Video blijft koning in digitale marketing en Lumen5 is een gratis AI-oplossing voor het maken van video's.

Wanneer je deze tool voedt met tekst, komen er video's die kunnen worden gebruikt in sociale media, een blog of advertenties.

Deze tool gebruikt AI om de beste afbeeldingen en nummers te kiezen. De beschikbaarheid van die clips betekent dat het maken van video's snel en vereenvoudigd is, zelfs voor een leek zonder enige kennis van het proces voor het maken van video's. Dat hebben we nodig!

9. Zoho CRM

Zoho CRM heeft veel interactieve functies van kunstmatige intelligentie die marketeers kunnen helpen bij het omgaan met klanten.

Het biedt een beter begrip van klantgedrag, verkoopprognose mogelijkheden en natuurlijk de mogelijkheid om monotone procedures uit te voeren. Kleine bedrijven en start-ups vallen bijvoorbeeld onder het Freemium-plan van Zoho CRM, dat een rijke en waardevolle functieset heeft om je digitale marketing een boost te geven.


 10.  Piktochart

Piktochart is een gratis AI-tool die door marketeers kan worden gebruikt om infographics, presentaties en rapporten te ontwerpen.

De tool informeert de gebruiker over de lay-outs, de kleuren en de lettertypen die geschikt en aantrekkelijk zijn voor communicatie.

Voor de contentmarketeer is Piktochart behoorlijk nuttig, omdat de juiste visuals mét geschikte berichten soms een lange weg afleggen.

 

Gratis AI-tools voor Social Media Marketing

Social media marketing zou een belangrijk onderdeel moeten zijn van elk digitaal plan, en je kunt/moet je resultaten maximaliseren door gratis AI-tools te gebruiken voor social media marketing.

Sommige daarvan zijn Hootsuite, Canva en Lumen5 die al eerder zijn genoemd als perfect voor beheer en creatie.

Bovendien worden tools zoals Buffer geleverd met de handige functie van AI-analyse waarmee we de effectiviteit van de gedeelde campagnes kunnen volgen, en indien nodig verbeteringen kunnen aanbrengen in de gekozen marketingstrategie.

AI-tools bieden ook goede ondersteuning bij het beheren van verschillende taken op sociale media.

Social Bee gebruikt bijvoorbeeld AI om inhoud in verschillende categorieën te sorteren en berichten te plannen, waardoor het relevant wordt. Deze tools verkorten niet alleen de tijd, maar maximaliseren ook je marketing rendement op sociale media. In deze categorie heb ik ook al eens Asana gebruikt voor een content kalender. Werkt ook goed.

 

AI-tools voor B2B-marketing

Het is niet eenvoudig om je producten op de markt te brengen in de B2B-sector, en het gebruik van AI kan helpen om verschillende redenen:

  • voor het verkrijgen van inzicht
  • de automatisering van sommige van je taken
  • de personalisatie van de communicatie.

HubSpot's CRM en de al eerder genoemde Zoho CRM zijn twee van de beste gratis kunstmatige intelligentietools voor B2B-marketingverkoop met potentiële leadscores, uitkomst prognoses en automatisch gegenereerde e-mailmarketingcampagnes.

Een andere nuttige applicatie waar B2B-marketeers van moeten profiteren, is LinkedIn's Sales Navigator.

Het is niet volledig gratis, maar bevat wel AI-tools waarmee mogelijke leads kunnen worden herkend en waardoor je succesvol met hen kan communiceren. Zeker als jou potentiële klant een fervente Linkeldln gebruiker is kan dit een prima aanvulling zijn op je strategie.

Voor degenen met een beperkt budget kan de gratis basisversie van het LinkedIn-platform samen met de AI-assistentie van Crystal Knows nog steeds van groot nut blijken te zijn.

 

Wat is de toekomst van AI in digitale marketing?

Naarmate de technologie evolueert, kunnen we meer vooruitgang verwachten in kunstmatige intelligentie (AI), evenals nieuwe toepassingen in digitale marketing.

AI-gebruik in digitale marketing zal de automatisering van handmatige taken, diepere analyse en verbeterde consumentenervaring vergroten. Marketeers zijn al begonnen met het gebruik van kunstmatige intelligentie om trends te voorspellen, consumentengedrag te evalueren en advertentiemethoden te optimaliseren.

In de toekomst kunnen we meer geavanceerde AI-technologieën verwachten met verbeterde mogelijkheden, zoals realtime sentiment tracking en volledig autonome marketing trechters.

 

ChatGPT vs. Bard: Wat is beter voor je digitale marketing?

Bij het maken van inhoud voor sociale media, blogs of e-mailmarketing, heb je opties zoals ChatGPT en Bard. Waarbij Bard nu is omgedoopt naar Google Gemini en sinds vorig jaar juli in Nederland beschikbaar is gemaakt.

Bard genereert meerdere varianten van een antwoord, terwijl ChatGPT slechts één antwoord biedt.

Bard is verbonden met het internet, wat betekent dat het vanuit een link een samenvatting kan maken of een tekst kan vertalen. Omdat Bard feitelijke antwoorden lijkt te geven, is het een geschikte tool voor onderzoek.

De keuze tussen hen hangt af van jou specifieke behoeften. ChatGPT kan ideaal zijn als je verschillende soorten inhoud moet produceren zonder te concentreren op innovatie.

Als je echter meer innovatieve inhoud wilt creëren, is Gemini(Bard) misschien de betere optie.


 Hoe AI te gebruiken voor marketing in 2025?

In 2025 zal marketing met kunstmatige intelligentie (AI) het identificeren van de behoeften van het specifieke bedrijf omvatten en het gebruik van de juiste tools voor de taak.

Het is belangrijk om te bepalen welke toepassingen van AI de meest winstgevende resultaten kunnen opleveren. Enkele voorbeelden zijn promotie op sociale media, consumentenclassificatie en het maken van inhoud.

Je kunt de lijst met gratis AI-tools voor digitale marketing in deze blog doornemen en ze gebruiken om hun effectiviteit te zien. Je moet de inzichtelijke gegevens van de AI-tools leren begrijpen en deze uiteindelijk gebruiken in een succesvolle marketingstrategie.

Overigens is niet iedere versie en/of AI tool beschikbaar in Nederland(en/of de EU) in verband met de strengere privacywetgeving in ons land.


Conclusie

In 2025 zullen de nieuwste digitale marketingtools wereldwijd  beschikbaar zijn voor bedrijven, waarbij kleinere bedrijven door de mogelijkheden van AI versus de relatieve lage kosten van deze tools competitiever kunnen zijn dan voorheen,

Het opnemen van deze tools in je marketingstrategie zal helpen de concurrentie te overtreffen en de effectiviteit van je campagnes en klantinteracties te vergroten. Hoe groot óf klein je bedrijf ook is!

Het is belangrijk om de nieuwste tools en technologieën te gebruiken die beschikbaar zijn op het gebied van digitale marketing en reclame. Of je nu aan het hoofd staat van een team van marketeers met aanzienlijke jaren ervaring of zelf net begint, de juiste tools met AI maken het verschil als het gaat om het succes van campagnes.


En het allerbelangrijkste? Starten, nu!!

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.